
Divas dienas (26.novembrī un 27.novembrī) Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikuma dažādu grupu izglītojamie apmeklēja Daugavpils valstspilsētas pašvaldības iestādes “Daugavpils Kultūras pils” multimediju zāli “Daugavpils kino”, lai noskatītos Ginta Zilbaloža animācijas filmu “Straume” un patstāvīgi izveidot priekšstatu par to, kāpēc šī multfilma kļuva tik populāra un turpina iegūt pasaules mēroga balvas.
Vai zināt, cik daudz balvu šī animācijas filma ieguva un uz kādām vēl ir nominēta? Zemāk būs īss apraksts:
• nominēta “Zelta globusa” balvai kategorijā “Labākā animācijas filma”;
• nominēta prestižajai Eiropas Parlamenta “LUX” skatītāju balvai, kas ir atvērta skatītāju balsojumam visā Eiropā;
• pieteikta ASV Kinoakadēmijas “Oskara” balvai par labāko ārzemju filmu;
• saņēma Eiropas Kinoakadēmijas balvu kategorijā “Labākā animācijas filma”;
• saņēma gan Losandželosas Filmu kritiķu asociācijas, gan Bostonas filmu kritiķu kopienas balvu kā labākā animācijas filma;
• Ansī animācijas filmu festivālā filma ieguvusi 4 balvas, to skaitā žūrijas un skatītāju balvu;
• saņēmusi arī Ņujorkas filmu kritiķu loka (NYFCC) balvu kā labākā animācijas filma. Filma ieguvusi gandrīz 20 starptautiskus apbalvojumus;
• demonstrēta arī Kannu kinofestivāla konkursa programmā “Īpašais skatiens” kā vienīgā animācijas filma.
Tagad arī ATS/PR-22, P-31, P-44, AE-11, EM-11 un DT-31 grupu izglītojamie noskatījās animācijas filmu “Straume”, kur galvenais varonis Kaķis ir izteikts vientuļnieks. Kad viņa mājas iznīcina milzu plūdi, viņš atrod patvērumu nelielā laivā kopā ar citiem dzīvniekiem. Lai izdzīvotu, Kaķim ir jāiemācās sadarboties. Kopā ar Kapibaru, Lemuru, Suni un Putnu viņš ceļo cauri noslēpumainām ainavām, mācoties pielāgoties jaunajai, cilvēku neapdzīvotajai pasaulei.
Filmas saturs un skartās tēmas patiesi uzrunāja mūsu jauniešus un lika aizdomāties par viņu dzīvi un dzīves patiesajām vērtībām, kas atspoguļojas arī viņu atziņās par redzēto:
“Filma bija interesanta un aizraujoša, jo sižets neļāva atslābināties – visu laiku pārdzīvoju par galvenajiem varoņiem. Personīgi man šī filma lika aizdomāties par negaidītajiem apstākļiem un kā es spētu ar tiem tikt galā, kā arī par maniem draugiem.”
“Pārdzīvojumu pilna filma, vietām pat raudāju… Ļoti uztraucos par kaķi, vietām pat gribēju viņam palīdzēt. Sapratu, cik svarīgi ir pielāgoties apstākļiem, lai izdzīvotu. Protams, arī lielu lomu mūsu dzīvē nozīmē mūsu draugi – jāspēj saredzēt un sajust īstos draugus, uz kuriem vienmēr var paļauties.”
“Mani pārņēma bailes un uztraukums par pasaules nākotni un par sevi. Nezinu, vai es spētu ātri reaģēt uz pārmaiņām un cīnīties par izdzīvošanu. Lepojos ar galvenajiem varoņiem, par viņu izturību un neatlaidību. Man prieks, ka draugi viens otram palīdzēja.”
“Paldies par iespēju noskatīties filmu un gūt emociju sprādzienu – apstāties, apzināties, kas notiek pasaulē un apkārt, izvērtēt prioritātes un pieņemt nestandartus lēmumus. Rekomendēšu šo filmu arī citiem!” – tā par “Straumi” atsaucās P‑44 grupas izglītojamie.
Arturs no P-31 grupas stāsta: “Filma manī izsauca dažādas emocijas, tā mani gan iepriecināja, gan padarīja skumju. Filma māca novērtēt draugus un tuviniekus un strādāt komandā.”
Darja domā tā: “Filma ir ļoti poētiska, liek aizdomāties par cilvēcību, mērķiem un dzīves vērtībām, par to, ka stresa situācijās ir vērtīgi atbalstīt un saprast vienam otru.”
Karinas domas ir šādas: “Multfilma “Straume” atklāj cilvēka iekšējo pasauli un attiecības ar citiem. Autors arī izmanto dabas motīvus, lai izceltu iekšējo konfliktu. Bez dialoga un ar spēcīgu vizuālo vēstījumu ļauj skatītājam izdzīvot kadru pēc kadra, saskaņojot notiekošo ar notikumiem skatītāja dzīvē.”
Paldies programmai “Latvijas skolas soma” par iespēju atklāt mūsdienu kinoindustrijas lauku.
Programmas “Latvijas skolas soma” pasākumi tiek organizēti, lai veicinātu izglītojamo izpratni par vērtībām un tikumiem, bagātinātu izglītojamo kultūrvēsturisko pieredzi, sniedzot informāciju par Latvijas kultūras vērtībām, krājumiem un kultūras laikmetīgajām izpausmēm.
Informāciju sagatavoja projektu koordinatore Valentīna Zinovjeva sadarbībā ar grupu audzinātājiem