Statistika slepenā laboratorijā – sadarbības stunda, kas aizrauj!

2025. gada 8. maijā Daugavpils tehnoloģiju un tūrisma tehnikumā AE-11 grupas audzēkņiem bija iespēja piedalīties sadarbības stundā, kuru vadīja matemātikas skolotāja Jūlija Makņa, IKT skolotāja Veronika Kiseļe un profesionālā priekšmeta “Elektrotehnikas pamati un elektriskie mērījumi”skolotājs Mihails Fjodorovs.

Stundas tēma — “Statistika elektrotehniķiem” — piedāvāja audzēkņiem iespēju ne vien atkārtot un pielietot svarīgus matemātikas jēdzienus, bet arī saistīt tos ar reāliem elektrotehnikas uzdevumiem un datu analīzi praksē.

Stundas sasniedzamais rezultāts bija konkrēts un praktisks:
Skolēns spēj aprēķināt un pielietot aritmētisko vidējo, mediānu, standartnovirzi un amplitūdu elektrotehniskajos datos, lai analizētu mērījumu precizitāti un izvērtētu elektrisko ierīču darbības stabilitāti, izmantojot aprēķinus un datu analīzi MS Excel vidē.

Stundas galvenais notikums bija interaktīva izlaušanās spēle, kas ir izveidota Genially platformā.

Spēles apraksts:
Audzēkņiem tika piedāvāta izdomāta situācija: viņi ir jaunie elektrotehniķi, kas strādā slepenā laboratorijā. Lai pabeigtu eksperimentu un izkļūtu no telpas, bija jāatrisina 4 statistikas uzdevumi, kuru risināšana sniedza daļas no slepenā koda. Uzdevumi bija cieši saistīti ar reāliem elektrotehniskajiem datiem, un to aprēķināšana notika MS Excel vidē. Skolēni praktiski aprēķināja: aritmētisko vidējo, mediānu, standartnovirzi, amplitūdu. Kad visi uzdevumi bija atrisināti un slepenais kods iegūts, audzēkņi to ievadīja spēlē. Ja kods bija pareizs – laboratorijas durvis “atvērās”, un viņi veiksmīgi “izkļuva”, pretējā gadījumā – risinājumos vajadzēja meklēt kļūdas.

Stundas noslēgumā skolēni aizpildīja Google veidlapu, kurā sniedza atgriezenisko saiti par spēli, un sasaistīja apgūtos statistikas jēdzienus ar profesionālajiem – strāvu, spriegumu, strāvas stiprumu un Oma likumu.

Šī stunda bija izcils piemērs tam, kā matemātika var tikt integrēta profesionālajos mācību priekšmetos, padarot mācīšanos ne tikai efektīvu, bet arī aizraujošu un mērķtiecīgu. Audzēkņi atzina, ka šāda pieeja mācībām ir interesanta un motivējoša.

Elektrotehniķi domā un dara precīzi — arī statistikā!

Informāciju sagatavoja matemātikas skolotāja Jūlija Makņa