

Programma “Latvijas skolas soma” piedāvā izglītojamajiem dažādas iespējas, kas paplašina izglītojamo redzesloku par kultūras vērtībām. Vēl vienu šādu iespēju izmantoja PR-11 un LD-31 grupu izglītojamie, piedaloties pasākumā, ko nodrošināja Daugavpils teātris, – “Teātra mākslas spēks”.
Izglītojamie apmeklēja 2 izrādes: dialogizrādi “Dzīve uz ledusskapja durvīm” un kustību izrādi “Nodzītus zirgus nošauj”. Gan viena, gan otra izrāde ļoti patika izglītojamajiem, bet labāk par redzēto, dzirdēto un piedzīvoto liecina viņu pašu teiktais.
“Dzīve uz ledusskapja durvīm”. Vanesa dalās savās sajūtās: “Izrāde ļoti patika! Tā bija tik emocionāla, ka mēs raudājām, jo viena no galvenajām varonēm cīnījās ar neizārstējamu slimību. Mums arī patika, kā spēlēja aktrises. Mēs iesakām noskatīties šo izrādi citiem. Izrāde atgādināja, cik svarīgi ir pavadīt laiku ar ģimeni un ar tuviem cilvēkiem, un ka dzīve ir neparedzama un ļoti trausla.”
“Skatoties izrādi, pārdzīvoju kopā ar varonēm un domāju par to, cik svarīgi ir runāt ar saviem tuviem cilvēkiem. Izrāde man lika novērtēt to, kas man ir, un vēlētos būt tuvāk savai ģimenei,” domā Justīne.
Šī bija emocionāla izrāde, kas lika aizdomāties par ģimenes attiecībām, par laika ritumu, par to, cik daudz un kad vajag dalīties ar mīlestību, kas paliek atmiņā pēc cilvēka nāves un kā atrast spēkus, lai dzīvotu tālāk.
Savukārt izrāde “Nodzītus zirgus nošauj” lika domāt un secināt.
“Izrāde “Nodzītus zirgus nošauj” man atstāja dziļu emocionālu iespaidu. Izrāde ne tikai piesaistīja ar savu spēcīgo stāstu, bet arī aizrāva ar izcilo aktierspēli un dziļo idejisko slāni.
Īpaši jāizceļ galveno varoņu tēlojums – viņi tika atveidoti tik pārliecinoši un patiesi, ka skatītājs varēja just līdzi katrai emocijai, katram pārdzīvojumam un katrai izvēlei. Varoņu iekšējā cīņa, cerību un izmisuma pretnostatījums lika aizdomāties par cilvēka izturības robežām, par to, ko esam gatavi darīt, lai izdzīvotu vai tiktu pamanīti.
Izrādes galvenā doma – par sabiedrības nežēlību, slavas cenu un cilvēka cieņas zudumu – ir ārkārtīgi aktuāla arī mūsdienās. Tā spēcīgi atspoguļo realitāti, kur nereti tiek glorificēts izmisums un konkurence, bet tiek aizmirsts cilvēcīgums un līdzjūtība.
Tomēr, neskatoties uz kopumā pozitīvo iespaidu, man nepatika izrādes fināls. Tas šķita pārāk skarbs un nepielūdzams. Lai gan saprotu režisora izvēli un vēstījuma loģiku, man kā skatītājam tas atstāja rūgtuma pēcgaršu. Es būtu vēlējies redzēt kādu cerības stariņu vai emocionālu izšķirtspēju, kas atvieglotu šo spēcīgo emocionālo spriedzi.
Kopumā izrāde bija mākslinieciski augstvērtīga, aizraujoša un emocionāli iedarbīga. Tā noteikti ir viena no tām, kas liek domāt, just un atcerēties vēl ilgi pēc noslēguma aplausiem,” uzskata Regnārs.
“Nevaru pateikt, ka šī izrāde man bija neaizmirstama vai īpaša. Bet es to arī nesauktu par parastu. Doma, kas dzima pašā izrādes sākumā, nepameta līdz pašām beigām: es joprojām gaidīju neticamu kulmināciju, kad sākotnējā doma nodreb un nonāk aizmirstībā, bet tā tika saglabāta līdz pašām beigām, intrigas nebija. Vai tas ir slikti? Protams, ka nē! Šīs izrādes pamatā esošā doma ir cilvēciska īpašība – cīņa par cilvēci un par izdzīvošanu. Brīnišķīga doma, kas tiek pasniegta izcilā formā un atklājas dejā. Tur nav slēptas nozīmes, viss notiekošais tieši atbilst dejas kustībai. Taču fiziskā vienkāršība nepadara ainu tukšu, bet tikai apraksta, noved pie ideāla, parāda galveno ideju.
“Es domāju, ka šī izrāde būs lieliska tiem, kas tikai sāk iepazīties ar šo bezgalīgo un neaptveramo teātra amatniecības mākslu. Es ieteiktu to apmeklēt, jo tajā ir perfekts līdzsvars starp dziļumu un daudzgalīgu domu spriedzi saistībā ar viegli saprotamu iestudējumu un horeogrāfiju,” izsaka savas domas Timurs.
Kaut gan izrādes bija dažādas pēc noskaņojuma, domas un mākslinieciskajām izpausmēm, tās neatstāja vienaldzīgus tehnikuma izglītojamos. Viņi atzina, ka vēlētos arī turpmāk apmeklēt teātri un novērtēt izrādes.
Programmas “Latvijas skolas soma” pasākumi tiek organizēti, lai veicinātu izglītojamo izpratni par vērtībām un tikumiem, bagātinātu izglītojamo kultūrvēsturisko pieredzi, sniedzot informāciju par Latvijas kultūras vērtībām, krājumiem un kultūras laikmetīgajām izpausmēm.
Informāciju apkopoja projektu koordinatore Valentīna Zinovjeva sadarbībā ar grupu audzinātājiem