Sadarbības stunda: “Skābju un sārmu ceļojums loģistikā”

Šī gada 23.maijā mūsu skolā notika īpaši nozīmīga un saturiski bagāta sadarbības stunda starp loģistikas un dabaszinību skolotājiem, kuras centrālā tēma bija: “Bīstamo kravu pārvadāšana un uzglabāšana. Skābes un sārmi loģistikā.”

Šīs nodarbības galvenais mērķis bija parādīt skolēniem saikni starp ķīmijas teoriju un reālu profesionālo praksi loģistikā, kā arī veicināt izpratni par drošības jautājumiem, kas ir būtiski ikvienam, kurš nākotnē darbosies ar kravu pārvadājumiem, noliktavu loģistiku vai ķīmiskiem materiāliem.

Loģistikas skolotājs Dmitrijs Sirotko sniedza skolēniem pārskatu par visbiežāk sastopamajām skābēm un sārmiem, kas tiek pārvadātas vai uzglabātas loģistikas procesos. Tika izcelti šādi savienojumi:
• Sērskābe (H₂SO₄) – plaši izmantota rūpniecībā, akumulatoru ražošanā, metālu apstrādē.
• Slāpekļskābe (HNO₃) – sastopama mēslošanas līdzekļu un sprāgstvielu ražošanā.
• Nātrija hidroksīds (NaOH) – bieži izmantots tīrīšanas līdzekļos un tekstilrūpniecībā.
• Amonjaka šķīdums (NH₄OH) – svarīgs aukstuma iekārtu un laboratoriju apgādes elements.

Skolēni iepazinās ar marķēšanas veidiem, bīstamības simboliem, kravu klasifikāciju pēc ADR, kā arī personīgo aizsardzības līdzekļu (PII) nozīmi ikdienas darbā ar bīstamām vielām. Tika apspriesti arī noteikumi, kā šīs kravas drīkst pārvietot, kā jānoformē dokumentācija un kā rīkoties avārijas situācijās.

Dabaszinību skolotāja Jūlija Orliņa papildināja šo informāciju ar interaktīvu un praktisku nodarbības daļu, kurā skolēni paši piedalījās eksperimentu veikšanā. Tika parādīta skābju un sārmu reakcija ar metāliem, indikatoriem un citām vielām. Tika skaidrots un uzskatāmi demonstrēts:
• kā izpaužas kodīgums;
• kas ir toksiskums un kā tas ietekmē cilvēka organismu;
• kādas ir ieelpošanas radītās briesmas (piemēram, no amonjaka izgarojumiem).

Mūsdienās, pieaugot ķīmisko kravu plūsmai un stingrākām starptautiskajām prasībām drošības jomā, zināšanas par bīstamo vielu apstrādi un pārvadāšanu kļūst aizvien svarīgākas. Tas ir būtiski ne tikai profesionālajā izglītībā, bet arī sabiedrības kopējai drošībai.

Šādas integrētas mācību stundas ir neatsveramas profesionālās kompetences veidošanā, jo skolēni redz, kā teorija darbojas praksē, un saprot, kādēļ nepieciešamas precīzas zināšanas un ievērojama atbildība.

Mūsdienu izglītībā viena no lielākajām problēmām ir skolēnu iesaistes un motivācijas trūkums, īpaši, ja runa ir par sarežģītām vai tehniskām tēmām. Tādēļ šādi radoši un daudzdimensionāli mācību risinājumi ir lieliska iespēja ieinteresēt jauno paaudzi, parādīt viņiem mācību satura nozīmīgumu ārpus klases telpas.

Abu skolotāju cieša sadarbība, radošums un vēlme iepazīstināt skolēnus ar reālo pasauli bija galvenie šīs stundas panākumu atslēgas. Skolēni atzina, ka šādas nodarbības palīdz labāk saprast profesijas būtību, attīsta kritisko domāšanu un ļauj piedzīvot mācību procesu caur reālām situācijām un praktisku pieredzi.

Paldies abiem skolotājiem par iniciatīvu un ieguldīto darbu! Šādas sadarbības stundas ir piemērs tam, kā izglītība var kļūt aizraujoša, jēgpilna un motivējoša. Tās ir ne tikai iespēja bagātināt mācību saturu, bet arī stiprināt skolēnu profesionālo pārliecību un sagatavot viņus nākotnes izaicinājumiem.

Transporta un loģistikas nozares metodiskās apvienības vadītājs Dmitrijs Sirotko