LD-41 grupas izglītojamo ekskursija uz Latgales zoodārzu

2025. gada 2. oktobrī Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikuma profesionālo priekšmetu skolotājs Dmitrijs Sirotko organizēja mācību ekskursiju uz Daugavpils Valstspilsētas pašvaldības iestādi “Latgales zoodārzs”. Mācību ekskursijas mērķis bija sagatavošanās eksāmenam modulī “Transportēšanas procesa dokumentu aprites organizēšana”, loģistikas darbinieka specialitātes popularizēšana un sadarbības uzlabošana ar valsts sektorā strādājošām institūcijām.

Ekskursijā piedalījās 20 izglītojamie un skolotājs Dmitrijs Sirotko, kurš topošajiem loģistikas darbiniekiem māca dažādus profesionālus moduļus.

Mācību ekskursiju organizēšana ir viena no efektīvākajām metodēm, kas ļauj apvienot teorētiskās zināšanas ar praktisko pieredzi. Izglītojamo vizīte Latgales zoodārzā bija veltīta tēmai “CITES konvencija, tās darbības pamatprincipi, īpatņu pārvadāšanas un tirdzniecības nosacījumi ES”. Šāda veida pasākumi ne tikai padziļina izpratni par mācību vielu, bet arī attīsta kritisko domāšanu, analītiskās prasmes un spēju pielietot iegūtās zināšanas ikdienas dzīvē.

CITES (Convention on International Trade in Endangered Species) ir starptautiska vienošanās starp dalībvalstīm, kuru mērķis ir nodrošināt, ka starptautiskā tirdzniecība ar savvaļas augu un dzīvnieku sugām neapdraud to pastāvēšanu dabā. Tā ar īpašu atļauju sistēmas palīdzību regulē un seko līdzi tirdzniecībai ar vairāk nekā 35 000 savvaļas augu un dzīvnieku, kā arī no tiem gatavotiem izstrādājumiem. Tikai pateicoties CITES, daudzu dzīvnieku sugu, piemēram, ziloņu, degunradžu, cūkdelfīnu vai orhideju populācijas mūsdienās nav izmirušas.

Ekskursija izglītojamiem sniedza iespēju iepazīties ar reāliem piemēriem – dzīvniekiem, kuri ir CITES regulējuma tvērumā. Novērojumu gaitā izglītojamie meklēja atbildes uz jautājumiem:

  • kādas dzīvnieku grupas visbiežāk kļūst par nelikumīgas tirdzniecības objektiem,
  • kādi dokumenti ir nepieciešami to legālai pārvietošanai,
  • kāda ir valsts un starptautisko institūciju loma populāciju aizsardzībā.

Īpaši nozīmīgi ir tas, ka izglītojamie apguva, kā akadēmiskās zināšanas pārvērst reālās dzīves situācijās. Viņi ieraudzīja, ka starptautisko normu un noteikumu izpratne nav tikai teorija, bet arī praktiska nepieciešamība – sākot no bioloģiskās daudzveidības saglabāšanas līdz juridiskai atbildībai profesionālajā darbībā.

Protams, lai izveidotu mācību stundu, kurā galvenais darba darītājs ir izglītojamais nepieciešams liels skolotāja ieguldījums, gan sagatavojot mācību stundas materiālus, gan trenējot izglītojamos patstāvīgam darbam, bet gandarījums no iegūtā rezultāta ir abpusējs.

Ekskursijas sekmīga norise lielā mērā ir atkarīga no skolotāja profesionālās sagatavošanās.
Šoreiz skolotājs izstrādāja un piedāvāja aizpildīt darba lapu ar dažāda tipa uzdevumiem (tests, nepabeigti teikumi un analītiski jautājumi), kuri prasīja gan informācijas saklausīšanu, meklēšanu, datu analīzi un kritisko domāšanu. Tas deva iespēju izglītojamiem darboties dažādos sarežģītības līmeņos.  Mācību ekskursijas sākumā skolotājs D.Sirotko iepazīstināja izglītojamos ar tēmas problemātiku: skaidroja CITES nozīmi, uzsvēra nelikumīgās tirdzniecības riskus un starptautiskās sadarbības nozīmi. Tas palīdzēja izglītojamiem saprast mācību ekskursijas mērķus un gaidāmos rezultātus. Tika paskaidrots kā veikt novērojumus, kā fiksēt iegūtos datus un kā izmantot tos turpmākajos uzdevumos.

Mācību ekskursijas gaitā skolotājs dalījās ar savam zināšanām bioloģijas jomā, stāstīja par atsevišķu dzīvnieku populāciju lielumu, to uzturēšanas īpatnībām, kā arī par praktiskām metodēm kontrabandas un nelikumīgas dzīvnieku tirdzniecības novēršanā. Tas padarīja tēmu dzīvu un praktiski pielietojamu.

Iegūtās zināšanas un pieredze ir nozīmīgas ne tikai mācību procesā, bet arī ikdienas dzīvē. Izglītojamie ieguva izpratni par to, kā noteikt dzīvnieka statusu atbilstoši CITES, kādus dokumentus nepieciešams sagatavot tā legālai pārvietošanai un kāpēc ir būtiski ievērot atbildīgu attieksmi pret bioloģisko daudzveidību un vides aizsardzību.

Tādējādi mācību ekskursija kļuva par soli ceļā uz atbildīgas pilsoniskās pozīcijas veidošanu un starptautisko tiesību ievērošanu.

* CITES oficiālā vietne – Appendices: https://cites.org/eng/app/appendices.php
* https://www.speciesplus.net/species
* https://www.daba.gov.lv/lv/cites

Informāciju sagatavoja: Transporta un loģistikas NMA vadītājs,
profesionālās izglītības skolotājs Dmitrijs Sirotko